Néhány hete nézelődtem a digitális vasútmodellel kapcsolatos honlapokon és láttam, hogy megjelent a Digitoolsos szervóvezérlő panel. Egy ilyen szervó motort sok mindenre lehet használni az asztalon, pl: fűtőház ajtók mozgatására, váltók állítására..stb. Én a váltók állítására próbáltam ki, és bevallom nagyon megtetszett a technika. Vásároltam is kezdetnek egy panelt és két db szervó motort. A készlethez kell még szervónként egy db. tartó konzol is. Az egyik angol váltómat szereltem át próbára. Ez egy Peko gyártmányú váltó, maga a váltó tökéletes, de az állító mágnes hozzá katasztrófa. Majd látni lehet a képen is egy nagy bumfordi henger, gagyi felfogatással. Szóval esztétikából egyes. Szeretném leírni képekkel videóval illusztrálni a szerelés, beállítás lépéseit. hát ha megtetszik valakinek ez a fajta váltóállítás. Nálam kicsit rendhagyó a helyzet, mert már egy beépített váltóról van szó, és ráadásul az asztal alatt is van egy tároló szint, így alulról nem tudtam szerelni.
Mint ahogy a képen is jól látszik, hát nem egy esztétikus látvány a mágnes. Szóval ez a kezdeti állapot.
Mivel alulról nem tudtam szerelni, így kénytelen voltam kivágni a váltó alatti részt, hogy fel tudjam szerelni a motorokat. Kijelöltem a rudazat helyét, és egy 12-es fúróvol kifúrtam az asztalt. Mivel a pálca ide oda mozog kell a 12-es méret.
Mielőtt felcsavaroztam a motort a helyére, felszereltem a tartó konzolt a két szélére a motornak. Ha később meghibásodik esetleg a motor, két csavar kiengedése után egyszerűen lehet cserélni.
A motorok szimmetrikus elrendezésűek, így mind a két irányba fel lehet szerelni őket. Pl egy ilyen angol váltónál. Magának a tüske felszerelését a Digitools honlapján egy érthető útmutatón el lehet olvasni. Minden váltó rudazaton van egy kis lyuk oda kell befűzni a rudazatot. Majd a sínkorona magasságáig visszavágni a felesleges részt.
Nálam meg kellett hosszabbítani a vezetékeket. Van rá lehetőség, de max 50cm-nél ne legyen hosszabb a toldás. A színekre persze ügyelni kell.
Így néz ki maga a vezérlő panel. A szervó fehér vezetéke mindig az 1-es lábnál legyen úgy kell rádugni a csatlakozóra. A táp ellátás kétféleképpen lehetséges vagy külön tápról, de akkor le kell húzni a két jumpert a panelről, vagy a sínfeszültséggel ahogy a képen is látszik. 4 váltó fölött már érdemes külön tápról üzemeltetni. A programozás lépéseit a www.digitools.hu óldalról PDF formátumban letölthető. Szerintem egy jól sikerült könnyen használható leírás.
Persze ha kell szívesen segítek aki megkeres az elérhetőségemen.
Ezen a képen már vissza van szerelve a váltó a helyére alatta a két szervomotor. Szerintem sokkal kellemesebb a látvány mint az első képen és élethűbb is.
Itt már kijavítottam a töltést visszakerült a helyére az átjáró, a kertészek is már elmentek.. :) Szóval magából a technikából semmi sem látszik, szinte hangtalanok a váltások, és a váltó körzet is életszerűbb.
Mivel a képek nem igazából adják vissza a látványt, így készítettem egy kis videót is. A videó elején jól hallhatóak a hagyományos váltók csattogásai, majd a gyorsabb sebességgel beállított szervos váltás. Kicsit később állítottam a váltási sebességen 'csökkentettem' ahogy látható. Kinek melyik a szimpatikusabb lehet állítgatni.
A videó:
Szóval összegezve engem meggyőzött a szervó mindenkinek csak ajánlani tudom. Ami még nagyon lényeges 4 váltó vagy több darabszámnál olcsóbban jön ki az ember mint a váltó mágnessel.
Fezsotrain
www.fezsotrain.hu